Coronalessen-Lifeport-Human-Capital

Coronalessen over Human Capital toepasbaar in Lifeport

De transities die voor ons liggen op het gebied van energie, digitalisering en circulariteit vragen om mensen met de juiste vaardigheden. Het aantrekken en behouden van dit menselijk kapitaal in de regio is één van de grote vraagstukken waaraan in Lifeport gewerkt wordt. Civic entrepeneur Arbeidsmarkt Renate Bouwman van The Economic Board woonde een conferentie in Helsingborg bij. Zij nam waardevolle inzichten mee naar huis over het aantrekken en behouden van internationaal talent na de coronapandemie. ‘Soft landing’ en focus op levensstijl zijn daarin speerpunten.

Levensstijl als succesfactor

Het eerste en wellicht meest opvallende inzicht is dat mensen niet kiezen voor een regio, maar voor een levensstijl als ze verkassen en hun leven opnieuw gaan opbouwen. Dat blijkt uit ervaring van grote steden en metropoolregio’s in Scandinavië, maar ook Italië, Spanje en Nederland. Regio’s die duidelijk maken hoe je je leven kunt leiden als je er eenmaal gevestigd bent, zijn succesvol. Het inzetten van ambassadeurs om die levensstijl te tonen, is daarbij een succesfactor. Het uitgangspunt is altijd dat het een gezamenlijke inspanning van werkgevers in de regio moet zijn. Die werkgevers moeten durven vertrouwen op een marathon-aanpak in plaats van sprintjes in de vorm van campagnes.

Soft landing

Het aantrekken en behouden van studenten heeft baat bij een aanpak van ‘soft landing’, zodat zij zich op een laagdrempelige en prettige manier kunnen vestigen. Matchmaking events, waarbij studenten aan bedrijven in de regio gekoppeld worden, dragen bij aan het behoud van talent in de regio. De coronapandemie heeft de focus van talent veranderd van grote steden naar kleine en middelgrote steden en regio’s. Voor Lifeport, met Arnhem en Nijmegen en de omliggende gemeenten, is dat een ontwikkeling die kansen biedt. De start van het Lifeport Welcome Center komt dus, niet toevallig, op een zeer gunstig moment.

Human Capital Agenda

Uitdagingen zijn er ook voor onze regio. De samenwerking die vereist is om op lange termijn succesvol te zijn vraagt om een gezamenlijke aanpak. Deze ‘funnel’ is niet alleen aan de kant van studenten en jonge werknemers nodig, maar ook aan de kant van werkgevers. Tijdens de conferentie in Helsingborg werd daarbij een focus op innovatief, middelgroot en koplopers als succesfactor onderkend. Voor de regio Lifeport leveren deze inzichten onderwerpen op voor de Human Capital Agenda, die de provincie Gelderland, de Groene Metropoolregio en The Economic Board samen opstelden. Renate Bouwman zet zich hier namens The Economic Board voor in.

Nordic Place Branding Conference

Het grootste Noord-Europese evenement rondom economische ontwikkeling en gebiedsmarketing vond dit jaar plaats in Helsingborg, dat onderdeel is van The Greater Copenhagen Region. Focus tijdens de conferentie ligt op wat gebieden doen om hun reputatie te vestigen en behouden. De regio Arnhem-Nijmegen zet zich in voor een veerkrachtige arbeidsmarkt en samenwerking in triplehelix-verband om kennis, talent en ondernemerschap beter te benutten. In de regionale Human Capital agenda krijgen die thema’s een plek. In Helsingborg was inspiratie te vinden om tot een succesvolle aanpak te komen.

Meer over Human Capital

Dit artikel delen

TwitterLinkedInEmail
Schrijf u in voor onze nieuwsbrief
TwitterLinkedInEmail