We kunnen er niet meer omheen: AI-taalmodellen zijn overal én worden steeds beter. Ook in het onderwijs zijn deze tools onderwerp van gesprek. Want hoe ga je hier verstandig mee om? En hoe zet je ze positief in? Joppe van der Schoot en Milo Kleijnjan van het educatieve AI-platform Aidyn zetten hier mooie stappen in, door AI-taalmodellen te gebruiken om leerprocessen van studenten optimaal te ondersteunen.
Toen AI-taalmodellen als ChatGPT en Bard (heet nu Gemini) hun intrede deden in de digitale wereld, leidde dat niet alleen tot enthousiasme en nieuwe kansen, maar ook tot zorgen. Want hoe gaat de toekomst van het onderwijs eruit zien met deze taalmodellen? Gaat het een bedreiging vormen voor waar het onderwijs écht voor staat? Die zorgen vormden de basis voor het ontstaan van Aidyn.
Drie kerncompetenties
Volgens Aidyn moet goed onderwijs ervoor zorgen dat studenten drie belangrijke competenties ontwikkelen: kritisch denkvermogen, probleemoplossend vermogen en communicatie. AI-taalmodellen hebben een directe impact op de ontwikkeling van deze competenties. Goed onderwijs gaat om zelf leren en opbouwen, en niet klakkeloos alle input uit een AI-taalmodel overnemen. Vanuit deze gedachte gingen de oprichters van Aidyn onderzoeken: hoe kunnen we AI nou zo inzetten om het leerproces te ondersteunen?
Nederland is maar een klein land en heeft op het gebied van Generatieve AI nog veel te winnen, volgens Milo. “Nederland is verrassend goed op het gebied van data privacy. Maar met de opkomst van grote taalmodellen uit de VS en China, worden we als klein land nog kleiner. Hoewel de EU-regelgeving belangrijk is, moeten we niet wachten om actie te ondernemen. Als we onze onderwijskwaliteit en normen en waarden willen behouden, moeten we nu aan de slag met AI-toepassingen. We mogen niet achter de feiten aanlopen.”
Een slim platform
Met de ontwikkeling van een slim AI-platform voor het hoger onderwijs wil Aidyn dat zowel de student als de docent op een positieve manier in een AI-omgeving werken. Het platform geeft onderwijsinstellingen de mogelijkheid om op basis van hun eigen onderwijsvisie en leerdoelstellingen een veilige en transparante generatieve AI-omgeving op cursusniveau te creëren. Vanuit deze veilige omgeving kan Aidyn een aantal rollen aannemen voor de student, zoals bijvoorbeeld een persoonlijke tutor. En met de input vanuit de student, worden docenten vervolgens weer ondersteund met inzicht vanuit diezelfde interacties.
Milo en Joppe: “Simpel uitgelegd krijg jij als student een persoonlijke AI-tutor die alles weet van het vak wat je op dat moment volgt. Deze AI-tutor communiceert op zo’n manier met je, dat je er op jouw niveau het meeste van leert. Zo stelt Aidyn bijvoorbeeld kritische vragen terug: ‘wat denk jij zelf over de toepasbaarheid van onderwerp X op situatie Y?’ Zo blijven we het kritisch denkvermogen van studenten stimuleren. Bovendien geeft het docenten ook inzicht. Neem bijvoorbeeld het vak economie. Als studenten vaak aan de AI vragen ‘wat is in hemelsnaam inflatie?’, dan weet een docent dat daar in het volgende college misschien meer uitleg over nodig is.”
Daarnaast test Aidyn ook andere functies die bijdragen aan de kerncompetenties. Momenteel test Aidyn bijvoorbeeld een feedbackfunctie voor essays. “Docenten hebben het vaak druk, waardoor ze minder tijd hebben om gerichte feedback te geven,” legt Joppe uit. “We onderzoeken daarom hoe het gaat als ons AI-platform feedback geeft. Zo kan een student meer leren van een paper en levert het docenten een flinke tijdsbesparing op. Ook zijn we bezig met een examenmodule, zodat Aidyn oefententamens kan maken.”
Gesprekspartner
Het idee is dat het AI-platform echt een gesprekspartner voor studenten wordt, terwijl ze aan het werk zijn. En daarbij zorgt Aidyn dat elke interactie het leerproces van studenten en de ontwikkeling van de drie onderwijskernvaardigheden ondersteunt. Daarom geeft de AI dus niet alleen goede antwoorden, maar blijft het studenten stimuleren om zelf na te denken. “Je stuurt de student met zo’n Socratisch gesprek richting het reflectieve proces, waarbij ze zelf gaan nadenken.”
Klaar voor de volgende fase
Aidyn zit met hun platform in de beginfase en is druk bezig om een sterke fundering voor de toekomst te leggen. Dit doet het bedrijf onder andere door pilots en gesprekken met docenten en studenten. Een aantal onderdelen van het platform zijn al succesvol ontwikkeld.
“We hebben inmiddels gesprekken gehad met ongeveer 40 tot 50 docenten”, zegt Milo. Joppe vult aan: “We zijn ook in gesprek met investeerders. De wereld van AI-ontwikkelingen gaat nu snel. Als het lukt om onze beoogde investering binnen te halen van investeerders met waardevolle netwerken, dan kunnen we onze plannen sneller waarmaken en eerder naar een marktklaar product. We zijn erg enthousiast over de toekomst, waarin we het onderwijs flink kunnen ondersteunen. We willen in de AI-hectiek van nu een rustgevende factor zijn en studenten en docenten écht helpen.”
“Ook Briskr en evenementen als het Business Angel Netwerk Nijmegen (BANN) helpen ons met advies, netwerktoegang en evenementen”, vult Joppe aan. “Via Mercator Launch kunnen we bijvoorbeeld investeerders ontmoeten. De BANN was voor ons ook een positieve ervaring. Het evenement was goed georganiseerd en er was een fijn publiek aanwezig. En de investeerders die we daar ontmoet hebben, spreken we nog steeds!”
Aan die mooie toekomstplannen werken ze tot nu toe met een sterk foundingteam van vijf. “Daarnaast zijn we vanaf het begin al bezig om een adviesraad samen te stellen met mensen die veel nuttige ervaring en kennis hebben”, vertellen Joppe en Milo. “We zoeken binnen de universiteiten en het bedrijfsleven naar mensen die affiniteit hebben met bepaalde vakgebieden: bijvoorbeeld de ethische implicaties van innovatie op de samenleving of sales. Hoe dan ook: ons idee gaat er komen. Want wij zijn er zeker van dat het een hoop mensen gaat helpen!”
Dit artikel is eerder gepubliceerd bij Briskr. Klik hier om te lezen.