Scheepvaarders willen verduurzamen, maar hoe? Dirk Degroote van het Nijmeegse bedrijf Cognauship weet kapiteins te inspireren in het verlagen van hun uitstoot én kosten. “Zuiniger omgaan met energie is op dit moment de enige reddingsboei die we nog hebben om de klimaatdoelstellingen voor de korte termijn te halen.”

De vraag vanuit de markt was duidelijk: sleepschepen willen duurzamer en kosteneffectiever varen. Maar ze worstelen vaak met de manier waarop. Bij zijn vorige baan hoorde Dirk de verhalen, maar kon hij geen oplossing bieden. Dus besloot hij een andere koers te varen. Hij begon samen met Noud Seegers het onderzoeksbedrijf Cognauship.

“Ik zat voorheen altijd in meetings of was lang van huis. Ik wilde weer in het veld staan én tijd voor mijn gezin maken.”

En die tijd kreeg hij. Alleen wel op een andere manier dan gehoopt. “In februari 2020 startten we officieel op de Noviotech Campus. Een maand later begon de lockdown. Alles lag stil, maar mijn denkproces niet. Het was natuurlijk geen prettige periode, maar het gaf mij wel de tijd en ruimte om zonder verantwoordelijkheden naar een baas tijd te spenderen met mijn kinderen. En om lang, goed na te denken over mijn volgende stappen. Dit was eigenlijk precies wat ik nodig had.”

 

Een huis van Lego

Al dat denkwerk leidde tot een unieke Internet of Things (IoT)- oplossing, gebaseerd op het monitoren en grondig analyseren van de bewegingen en uitlaatgeluiden van de scheepsmotoren, met als resultaat de identificatie van potentiële besparingen. Het klinkt eenvoudig, maar achter de schermen moeten er heel wat stappen worden genomen. Het is namelijk een lange weg van sensorgegevens naar inzichten.

“Die gegevens kun je zien als legoblokjes. Als de gegevens van het schip binnenkomen, liggen de blokjes overal verspreid. Ik gebruik speciaal ontwikkelde algoritmes voor schepen om ze te sorteren op grootte en kleur en gebruik deze blokken vervolgens om een huis te bouwen dat eenvoudig te begrijpen is en bruikbare inzichten biedt. De klant ziet alleen het huis, maar het heeft heel wat stappen gekost om er te komen.

Wij onderscheiden ons door het complete pad te bewandelen. De meeste solution providers bieden alleen de ruwe data en het platform aan. De doos Lego dus, gesorteerd of ongesorteerd. De klant moet in de meeste gevallen zelf uitzoeken hoe het huis gebouwd moet worden.”

Verduurzamen: graag! Maar hoe?

“Het probleem is tegenwoordig echt niet meer dat bedrijven niet willen verduurzamen. Ze weten alleen simpelweg niet hoe of kunnen geen gefundeerde business case bedenken. Wij verduurzamen niet voor hen, maar leggen hen uit hoe ze dat zelf kunnen doen. En dat is voor de meeste schepen helemaal geen enorme ingreep, want met kleine veranderingen kan er vaak al 10 tot 30 procent brandstof verminderd worden. Vaak gaat het dan om het varen met lagere snelheden of het toepassen van andere vaartechnieken, maar ook om logistieke integratie en optimalisatie. Zie het als Het Nieuwe Rijden, maar dan op het water.”

Briskr en Gemeente Nijmegen

“Qua vakkennis zaten we al goed, maar ondernemen is weer een heel nieuw avontuur. Daarom was het enorm fijn dat we dankzij Briskr in de beginfase veel met andere ondernemers en experts mochten sparren. Een externe, kritische blik is altijd welkom. Even die reality check: is ons werk wel écht relevant? En als het antwoord dan ‘ja’ is, geeft dat je weer een beetje extra zelfvertrouwen om door te gaan.”

Dirk is geen onbekende in de scheepvaart en had als eerste opdracht dan ook gelijk een grote speler te pakken. “We mochten ons prototype testen in de haven van Antwerpen-Brugge. En toen dat goed uitpakte, raakte andere bedrijven ook geïnspireerd. De gemeente Nijmegen vroeg ons naar onze diensten om meer inzicht te krijgen in de uitstoot van schepen die in Nijmegen de Waal passeren. Daarbij wilden ze ook graag ons Nijmeegse bedrijf een boost geven.”

De investering van de gemeente bleek goud waard, want vele bedrijven volgden. “Ook dankzij evenementen van OostNL en onze plek op de Noviotech Campus. Daar bouwen we ons netwerk op.”

Noviotech Campus

“We zijn op de Noviotech Campus best een vreemde eend in de bijt. De scheepvaart was voor onze komst nog niet aanwezig, terwijl de markt in Nijmegen toch behoorlijk is. We begonnen met sleepboten, maar doen nu ook binnenvaartschepen, omdat daar vraag naar was vanuit de regio. In onze achtertuin de Waal, komen dagelijks zo’n 300 schepen voorbij. Dus ons werk is ook hier zeer relevant.”

Een duurzame toekomst

Maar wat Dirk betreft, blijft zijn werk niet voor altijd relevant. “Mijn droom is dat iedereen in de binnenvaart zich bewust wordt van hoe je duurzaam kunt varen en daar in 2030 naar handelt. Het liefste natuurlijk met onze hulp, want dat zou betekenen dat we écht impact maken. Als iedereen meedoet, komen de klimaatdoelen voor onze sector binnen bereik. En dat is het doel op dit moment.”

 

Dit artikel verscheen eerder op de website van Briskr.