Het idee voor Let’s Zoip ontstond toen COVID-19 een ding werd. Het was een kans om weer online te gaan, volgens medeoprichter Desiree van Maasakker. “Videocalls werden opeens ontzettend belangrijk, en in onze ogen heeft de markt sinds Skype stilgestaan. Tijd voor verandering!”

Het platform van Let’s Zoip is meer dan alleen een videocall-programma. Het is ook een tool voor bedrijven en organisaties om virtuele rondleidingen te geven tijdens videocalls, zonder dat mensen daarvoor op locatie hoeven te komen. Let’s Zoip wil mensen helpen om op zo veel mogelijk manieren écht in contact te komen met andere mensen. Dat was tijdens de lockdowns bijna noodzakelijk, maar nog steeds hechten veel bedrijven er waarde aan. 

Het belangrijkste voor Desiree was het behouden van de menselijke interactie in de online wereld. “Je wilt ervoor zorgen dat zo’n call niet opeens onpersoonlijk wordt, want dan sla je de plank mis. Vergelijk het met de echte wereld, het is fijner om naast iemand te zitten dan tegenover iemand. Daarom is ‘Create Human Connections’ onze slogan.” 

Via de onderwijswereld 

Desiree is niet zomaar in de wereld van online calls terechtgekomen. In 1999 begon ze met haar eerste onderneming: een internetplatform dat mensen aan elkaar verbond. Een soort voorloper van social media, eigenlijk. Desiree startte vervolgens meer internetbedrijven: in de webhosting, RSS-feeds en in de creatieve hoek, met 3D-animaties. “Ik had dus al veel kennis en ervaring met het opzetten van online bedrijven. COVID-19 was in mijn ogen een kans om de markt te vernieuwen.” 

Het startschot voor Let’s Zoip kwam vanuit een middelbare school die bij Desiree en haar compagnon Tom Peters aanklopte, met de vraag of Let’s Zoip hun virtual reality-diensten ook online konden aanbieden. De school wilde zichtbaar blijven tijdens de lockdowns, en de open dag kwam eraan. “We waren toen net bezig met het uitwerken van vergelijkbare plannen, maar dan gericht op beurzen. Dit idee van de middelbare school was zo goed, dat we het meteen hebben opgepakt. Zo zijn onze online rondleidingen ontstaan. Ik vond het onderwijs ook een heel fijne markt om voor te werken. Stel je voor dat je in groep 8 zit, en voor een school moet kiezen waar je niet naar binnen mag. Dan kan zo’n online rondleiding je enorm op weg helpen! Dat maakte het dankbaar werk.” 

Aanpoten tijdens het opstarten 

In de opstartfase was het aanpoten. Naast het systeem dat Let’s Zoip aan het ontwikkelen was voor scholen en digitale rondleidingen, wilden ze ook hun beursidee niet laten vallen. Ze waren namelijk bezig met een tool waarmee men 3D-modellen kan delen en bekijken. Dus hebben ze twee projecten tegelijk gedaan: 3D-simulatie en rondleidingen naast elkaar. 

Toen het platform van Let’s Zoip eenmaal stond, was dat niet het einde van de uitdagingen. “Uiteindelijk leverden we onze online rondleidingen aan tientallen verschillende scholen en dat ging heel goed. Totdat zij allemaal tegelijkertijd hun virtuele open dag hielden in ons platform. Honderden mensen per school die met onze oplossing online door de gebouwen liepen. Onze servers piepten en kraakten, en raakten uiteindelijk overbelast. Je kunt niet alles uitproberen, soms moet je het gewoon meemaken. Nu kunnen we zeggen: ons systeem kan heel veel hebben en we weten precies waar de grens ligt.” 

Nooit af 

Sinds die megagrote open dag heeft Let’s Zoip veel geleerd. “We hebben nu écht een market-ready product. Eerlijk is eerlijk, in mijn ogen is het nooit af. We leveren software as a service (SaaS), en dat soort producten blijf je constant updaten. Maar de kinderziektes zijn er nu uit. De volgende stap is misschien nog wel belangrijker: keuzes maken.” 

Ondernemen is ook keuzes maken, doelgroepen uitsluiten. Daar zit Let’s Zoip nu middenin. Het was ook een van de leerpunten van het Business Angels Netwerk Nijmegen (BANN). “We hebben een goed verhaal, maar we missen nog een focusdoelgroep. Welke sector en welk land? Welke oplossing bied je nou écht?” 

Uit de voorbereidingen voor de BANN kwamen twee conclusies, vertelt Desiree. “We hebben al veel tractie in de onderwijssector. Scholen zijn blij met onze oplossing en zien er ook mogelijkheden in. Het is ook een fijne markt om in te werken: je helpt er kinderen mee. De tweede focus gaat richting recruitment. Het is landelijk een uitdaging voor werkgevers om aan personeel te komen, en onze software kan uitstekend gecombineerd worden met een vacature. We voelen dat daar kansen liggen!” 

“Voor je bij de BANN mag pitchen, is er een aanloopperiode. Dat vind ik een uitstekend idee: je krijgt via Briskr hulp van coaches om jezelf zo goed mogelijk voor te bereiden. Zo krijg je alles heel scherp. Het was voor mij als woordvoerder ook een fijne bevestiging dat ik het leuk vond om voor een groep mensen te staan en om ze te overtuigen!”