Bob van den Berg was net afgestudeerd innovatiewetenschapper aan de TU/e (Eindhoven) toen hij benaderd werd met een goed idee. Een manier om een positieve impact te maken op mobiliteit, gezondheid, zelfredzaamheid én duurzaamheid.
“Daar wilde ik me zeker aan committeren”, kijkt hij terug. “Ik wilde altijd al iets ‘goeds’ doen. Dus deze kans greep ik met beide handen aan.” Het resultaat: Tworby.
Met Tworby kun je een bestaande (elektrische) fiets laten ombouwen tot een stabiele driewieler. Zo blijven mensen langer zelfstandig, mobiel, vitaal en gezond. En dat zijn niet de enige voordelen van dit product. Je hoeft geen nieuwe fiets te kopen. Je eigen fiets gaat dus langer mee. En Tworby zet zich in voor arbeidsparticipatie: het product wordt in elkaar gezet door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt bij De Voorwerkers. “Het mes snijdt bij Tworby aan héél veel kanten”, vertelt Bob.
‘Door te praten kom je nog dichter bij je doelgroep’
De klant helpen overstappen
Bobs ondernemersreis begon in 2019 met de ontwikkeling van het product. Dat betekent ook dat Tworby werd gelanceerd in het coronajaar. “Sowieso lastig, maar zeker voor een oudere doelgroep”, erkent Bob. “We hebben daar veel van geleerd. We verkopen nu bijvoorbeeld via fietsenmakers en we koppelen klanten aan ergotherapeuten om de nieuwe manier van fietsen onder de knie te krijgen. We zijn er steeds beter in geworden om de klant mee te nemen in de overstap, hen de juiste ondersteuning te bieden en hun vragen te beantwoorden.”
Dat doet Tworby onder andere door veel transparante informatie te bieden. “We schrijven bijvoorbeeld veel blogs en leggen uit in welke situaties een Tworby uitkomst biedt en wanneer niet. Dat kan ook betekenen dat een klant niet voor jou kiest. Maar dan hebben we wel iemand geholpen, en op lange termijn heb je daar toch meer aan.”
Bob nodigt ook klanten uit voor testdagen bij fietsenmakers, die vaak de montage voor hun rekening nemen. Hij ziet dat er voor sommige ouderen een taboe hangt rondom driewielers. “Dat wordt al minder, omdat mensen hun eigen fietsen behouden met onze oplossing. Maar op de testdagen komen ook huidige klanten, die als ambassadeur hun verhaal vertellen. Dat helpt om de emotionele instapdrempel te verlagen.”
‘Verbreden betekent minder verdiepen’
Bob vertelt dat hij de afgelopen jaren veel beter is gaan begrijpen wie de klanten van Tworby zijn en hoe het bedrijf hen het beste kan ondersteunen. Daar ging veel testen en onderzoek aan vooraf. “We gaan bijvoorbeeld in gesprek met mensen die niet voor ons hebben gekozen, zo blijven we aanscherpen.” Ook komen er wel eens nieuwe productideeën op, maar voorlopig blijft het bij het finetunen van de Tworby. “Verbreden is vaak minder verdiepen. Er liggen nog veel ideeën op de plank, maar voor nu houden we de focus.”
Training in pitchen en praten met investeerders
Bob was onlangs bij een Briskr-evenement om daar Tworby te pitchen. “Drie jaar geleden ben ik door programmamaker Martijn Kriens uitgenodigd voor het Business Angel Network Nijmegen, een bijeenkomst voor investeerders. Voor diezelfde groep heb ik twee weken geleden verteld over de reis van de afgelopen drie jaar.”
Een podium om je pitch te doen en voor het eerst spreken met investeerders: voor Bob was het helemaal nieuw en kwam de training van Oost NL en Briskr als geroepen. “Ik deed daar veel inzichten op: wat moet je pitchen? Welke vragen kun je verwachten? En uiteindelijk kwam ik ook in contact met investeerders. Met sommigen van hen heb ik nu nog steeds contact.”
Fietsen als een tweewieler, met de steun van een driewieler
De nabije toekomst kent twee focuspunten voor Bob: de doorontwikkeling van zijn product én nog dichter bij de wensen en behoeften van de klant komen. “We proberen bij het ontwikkelen van ons product bijvoorbeeld proefpersonen te betrekken die ook meedoen aan onderzoeken van de Radboud Universiteit.” Hij wil het product zo ver krijgen dat het qua ‘fietsgevoel’ richting tweewielers gaat, maar dan met de stabiliteit van een driewieler.
Begeleiding van een ergotherapeut
Als het gaat om zo goed mogelijk ondersteuning bieden en dicht bij de doelgroep blijven, dan ziet Bob ook nog veel kansen. “We raden klanten nu al sterk aan om eerst onder begeleiding met een ergotherapeut te oefenen, voordat je zelf op pad gaat. Dat blijft, ook als de gebruikerservaring misschien nog dichter komt bij wat mensen al gewend zijn.”
Want het gaat niet alleen om het aanwennen van een nieuwe manier van fietsen, vertelt Bob. “Veel mensen zijn ook bang geworden om te fietsen, omdat ze bijvoorbeeld gevallen zijn of al een tijd niet meer gefietst hebben. Er zit ook een emotionele component aan, en door samen te werken met ergotherapeuten kunnen we hen zo goed mogelijk ondersteuning bieden.”
Dat vergt een intensieve voorbereiding, merkte Bob. “Maar we zien dat de klanttevredenheid nog steeds stijgt. Het is ook écht zo, maar mensen hebben nu het gevoel dat we met ze meedenken.”
Dit artikel verscheen eerder in het Engels op de website van Briskr.