Parel
Barenbrug
Barenbrug is wereldwijd de nummer twee op het gebied van veredeling, productie en verkoop van graszaad. In ruim zeventig landen verkopen ze hun producten aan zowel de landbouwindustrie als de recreatiemarkt. “Door ons te richten op hoogkwalitatieve gazon- en voedergewassen en jaarlijks veel te investeren in research zijn we een wereldspeler geworden”, aldus Jos van der Wielen, managing director van Barenbrug Holland BV.
In zogenaamde rainshelters onderzoeken we momenteel welke grassoorten toekunnen met veel minder water
“Gras maken duurt vijftien jaar. Met ongeveer een 0,5 procent verbetering per jaar, kost het veel moeite om continu goede producten in de markt te zetten. Dat gaat langzaam en daarvoor is een langetermijnvisie nodig met een sterke wil om te blijven verbeteren. Als kwaliteitsspeler investeren we daar jaarlijks miljoenen in”. Van der Wielen legt uit hoe het Barenbrug is gelukt om wereldwijd nummer twee te worden wanneer het aankomt op gras en grasontwikkelingen.
The Economic Board-directeur Sigrid Helbig overhandigde Bastiaan Barenbrug, voorzitter van de Raad van Bestuur van Barenbrug, de Parel-award tijdens het event The Economic Board x INNOVATE.
Stationsstraat 40
6515 AB Nijmegen
Verminderen van klimaatverandering
De kunst voor Barenbrug is om de trends en ontwikkelingen voor de toekomst te bekijken en de veredelingstechnieken daarmee in lijn te brengen. Daarbij wil het bedrijf bijdragen aan het verminderen van klimaatverandering en ervoor zorgen dat er voldoende voedsel is op de wereld. Denk aan gras dat minder vaak gemaaid hoeft te worden, beter tegen droogte kan of lichter verteerbaar is voor koeien waardoor minder methaangas wordt uitgestoten.
Jos van der Wielen: “In zogenaamde rainshelters onderzoeken we momenteel welke grassoorten toekunnen met veel minder water, tot aan zeventig procent. Deze soorten vestigen zich steviger en dieper in de grond waardoor ze beter voedingsstoffen aan de grond kunnen onttrekken. Door gecontroleerd water toe te dienen bekijken we bij hoeveel water het gewas nog steeds goed groeit en voldoende voedingswaarde bevat. Daaruit maken we selecties.”
Markt steeds groter
Het bedrijf kan zich dankzij haar wereldwijde afzetmarkt geheel focussen op gras. Ze verkopen hun producten via een netwerk van distributeurs aan de eindklanten. Ongeveer 65 procent van de graszaden die wereldwijd worden ingekocht komt terecht in de agrarische industrie, terwijl de recreatiemarkt uit ongeveer 35 procent bestaat. In Europa is deze verdeling 50/50.
Aangezien meer veehouders gras als voer inzetten, in plaats van maïs of krachtvoer, wordt het afzetgebied nog steeds groter. In Rusland bijvoorbeeld wordt op dit moment veel nieuw gras en luzerne ingezaaid om de groeiende vraag naar vlees en melkproducten mogelijk te maken. Bij golfbanen en voetbalvelden werkt dat anders. Die worden meerdere keren per jaar ingezaaid, helemaal als er belangrijke toernooien van de FIFA en UEFA plaatsvinden. Hiervoor mag Barenbrug vaak ook het graszaad leveren.
Gras maken duurt vijftien jaar. Met ongeveer een 0,5 procent verbetering per jaar kost het veel moeite om continu goede producten in de markt te zetten. Dat gaat langzaam en daarvoor is een langetermijnvisie nodig met een sterke wil om te blijven verbeteren.
Donkergroen of frisgroen
Barenbrug is een decentraal georganiseerd bedrijf. Van der Wielen: “Om te zorgen dat het eindproduct voldoet aan de wensen van de klant veredelen en testen we onze grassen en leguminozen wereldwijd.”
Het klimaat heeft daar een grote invloed op. Maar ook de landbouwsector en de cultuur bepalen welke soorten er veredeld worden. “In Amerika moet gras donkergroen zijn, terwijl ze in Europa juist van frisgroen houden”, merkt Christiaan Arends op. Om te zorgen dat het bedrijf dezelfde koers volgt, worden R&D en een aantal strategische programma’s globaal vanuit het hoofdkantoor aangestuurd.
In de regio Arnhem – Nijmegen – Wageningen is Barenbrug met drie vestigingen aanwezig; een graszaadverwerkingsfabriek en de verkoopafdeling in Nijmegen, de R&D afdeling in Wolfheze en een eigen boerderij waar ze grassoorten testen in Homoet, gelegen tussen Valburg en Heteren. Daarnaast wordt samengewerkt met Wageningen University & Research, de Radboud Universiteit en de HAN University of Applied Sciences om onderzoek te doen en studenten op te leiden.
In Amerika moet gras donkergroen zijn, terwijl ze in Europa juist van frisgroen houden
Data als uitgangspunt
Voor het verbeteren van haar producten gaat Barenbrug steeds vaker op onderzoek uit naar de klantbehoeften. Nog best een uitdaging, omdat ze voorheen een traditionele, productgeoriënteerde organisatie waren. Eerder gingen ze vooral op hun eigen mening af en bekeken op basis daarvan hoe producten voldeden voor de gebruiker.
Christiaan Arends: “Om erachter te komen of onze gedachtegang klopte, hebben we klanten gevraagd wat hen bezig houdt. Zelf hadden we een lijst gemaakt met punten waarvan we dachten dat eindgebruikers dat belangrijk vinden, zoals een snelle levering en hoge opbrengst. Opvallend was dat klanten geen van onze punten benoemden. Zij gaven aan dat het voor hen veel belangrijker is dat ze ontzorgd worden.” Deze data vormen nu het uitgangspunt voor zowel de verkoop, marketing en productontwikkeling. “Het is veel werk, maar nu we weten wat de klanten écht willen kunnen we nog beter en gerichter focussen op nieuwe innovaties”, aldus Jos van der Wielen.
Meer informatie
- het familiebedrijf, Koninklijke Barenbrug, is opgericht in 1904 en bestaat 115 jaar;
- met een jaaromzet van € 260 (100 miljoen binnen en 160 miljoen buiten Europa) miljoen is het bedrijf nummer twee in de wereld van gras;
- er wordt 80.000 ton graszaad per jaar verkocht via 3500 distributeurs;
- Barenbrug heeft een portfolio van meer dan 400 grassoorten;
- het familiebedrijf telt 22 buitenlandse vestigingen in 18 landen op 6 continenten;
- 150 van de 800 werknemers zijn werkzaam in onderzoek en ontwikkeling.