Barenbrug-Home-of-Innovation-innovatiemachine

Barenbrug heeft met platform Home of Innovation een innovatiemachine in handen

Innovatie staat voorop bij graszaadproducent Barenbrug. Met het programma Connected Innovation zorgt het in Nijmegen gevestigde bedrijf voor een constante stroom aan nieuwe ideeën. Hoe ze dat doen? Dat legt Josephine van Gelder, Marketing Manager bij Barenbrug, uit aan The Economic Board: ”Uit een graszaadje komt meer dan gras. Het levert voer, een sportbeleving of tuinplezier!”

Wie op de website van Barenbrug rondkijkt, ziet al snel dat innovatie een van de speerpunten van het bedrijf is. De graszaadproducent, die enkele jaren geleden tot Parel van de regio benoemd werd, is constant bezig met het ontwikkelen van nieuwe producten voor haar wereldwijde klanten. Deze eindklanten hebben zeer diverse wensen.

Uiteenlopende vragen van eindklanten

Waar een koeienboer graag veel en eiwitrijk gras wil hebben, vraagt de Johan Cruijff ArenA juist minder snel groeiend en betredingstolerant gras. Via een groot scala aan eindklanten en distributeurs ontdekken medewerkers van Barenbrug precies wat alle wensen zijn. Dat levert veel ideeën op, die volgens Van Gelder niet verloren mogen gaan. Sterker nog: zij stelt dat het belangrijk is dat ook de andere vestigingen van Barenbrug over de hele wereld hierover kunnen meedenken. Een boer in Zuid-Afrika kan bijvoorbeeld tegen precies dezelfde problemen lopen als iemand in de Verenigde Staten. Of ergens kan al een oplossing liggen voor een uitdaging op een ander continent. Het bedrijf wil deze kennis nog dichter bij elkaar brengen.

Van-Gelder-BarenbrugVan Gelder noemt nog een voorbeeld: “John is groundsman bij Arsenal (Engelse voetbalclub, red.). Die zegt gewoon dat hij gras nodig heeft dat – ongeacht wat er in de wedstrijd gebeurt – binnen 24 uur weer perfect is voor de volgende wedstrijd. Dat is een vraag waar wij met elkaar een antwoord op moeten zien te vinden. En daarvoor heb je een systeem nodig dat daarbij helpt.”

Home of Innovation

Daarom ontwikkelde Barenbrug het interactieve platform Home of Innovation, dat elementen van gamificatie en een sociaal netwerk combineert met het genereren van serieuze ideeen voor nieuwe diensten en producten. De gebruikers zijn medewerkers van Barenbrug van over de hele wereld. Zij beoordelen elkaars ideeën, geven opmerkingen en zorgen ervoor dat overal goed over nagedacht wordt. Zo bundelt het bedrijf de kennis en expertise rond bepaalde onderwerpen.

Het sociale karakter van het platform slaat goed aan volgens Van Gelder: “Daarom vinden mensen het ook leuk om te doen. Het gaat veel verder dan ‘help ons even met een idee’. De vragen vanuit het platform helpen gewoon om je gedachten op een rijtje te zetten. Plus, het geeft direct antwoorden op belangrijke vragen. Zit onze klant hier echt op te wachten? Kunnen we er mee verdienen? Kunnen we het produceren? Dus of het handig om ermee door te gaan of niet. En tegelijkertijd ben je ook informatie aan het vastleggen. Het is daarom ook een manier om de kennis die bij mensen in het hoofd zit te waarborgen binnen het bedrijf.”

Innovatiemachine

Barenbrug is begin 2021 gestart met haar Home of Innovation en er verschijnen steeds meer ideeën op het platform. Verschillende hiervan zijn inmiddels al doorgedrongen tot de volgende fasen van het innovatieproces, zoals experimenteren of ontwikkelen. In de schappen liggen deze producten nog niet. Dat is ook nog niet mogelijk volgens Van Gelder, gezien graszaad een seizoenproduct is. Bij innovaties moet eerst nog bewijs middels praktijkproeven geleverd worden dat alle beloftes van de nieuwe producten ook kloppen. En dan ben je al meteen minimaal een jaar verder.

Toch ziet Van Gelder al de nodige potentie bij enkele ideeën die op de Home of Innovation staan: “Ik zie het wel echt voor me dat dit een innovatiemachine wordt. Eens in de zoveel tijd halen we hier nieuwe pareltjes vandaan. En dat is uiteindelijk waar je het voor doet.”

Interactieve platform Home of Innovation

Meer over Barenbrug

Dit artikel delen

TwitterLinkedInEmail
Schrijf u in voor onze nieuwsbrief
TwitterLinkedInEmail