Provincie Gelderland gaat ondernemers in de horeca, zorg, catering en retail ondersteunen bij het verduurzamen van het voedselaanbod. Hierbij ligt de focus op minder voedsel verspillen en meer plantaardig eten. Zodat we zorgvuldiger omgaan met grondstoffen en minder CO2 uitstoten. Daarnaast is er aandacht voor meer lokale, duurzame producten op de kaart en in het schap. Het programma, Gelderland van Morgen, start in januari 2022.

 

Klimaatneutraal Gelderland in 2050

Provincie Gelderland wil de hoeveelheid voedselafval en verspilling met 50% verminderen. Bovendien willen ze de dierlijke eiwitconsumptie van consumenten verminderen en het aandeel plantaardig eiwit in de totale consumptie vergroten. Zo werkt de provincie aan zorgvuldiger gebruik van grondstoffen en een klimaatneutraal Gelderland in 2050.

“Zo willen we in de horeca, catering en zorg meer dan 10 miljoen borden ‘vergroenen’ en 15 tot 25% minder voedsel verspillen. Dit moet een CO2-reductie opleveren van 30-40%.”

Impact maken en meten door Greendish

Om de doelstelling klimaatneutraal in 2050 te behalen is het programma Gelderland van Morgen opgericht, dat in januari 2022 begint. Ondernemers die meedoen met het programma starten met een scan. Die geeft inzicht in de impact van de gerechten die nu geserveerd worden en welk voedsel er wanneer wordt verspild. Vervolgens kan een ondernemer zelf kiezen waarmee hij/zij aan de slag wil. Hierbij worden ondernemers geholpen met kennis, praktische handvatten en tools. Het bedrijf Greendish ondersteunt hierbij, als professional in de food sector, en motiveert ze om de best mogelijke voedselkeuzes te maken. Op deze manier realiseren ze kleine veranderingen op  het bord die een grote impact hebben.

Joris Heijnen, directeur Greendish, vertelt over het programma: “Met het programma zetten we een flinke ambitie neer. Zo willen we in de horeca, catering en zorg meer dan 10 miljoen borden ‘vergroenen’ en 15 tot 25% minder voedsel verspillen. Dit moet een CO2-reductie opleveren van 30-40%. Met de supermarkten maken we aparte afspraken. Naast een duurzaam aanbod gaat het daarbij ook om de positionering van deze producten. Alles gericht op het helpen en verleiden van consumenten en ze daarbij een duwtje in de rug te geven tot duurzame aankopen.